Wat kost een logo?

Dit is een lastige vraag…

Wat kost een logo?

Wat kost het nou echt om een logo te laten maken? Dit is een lastige vraag, maar wel een die wij gaan proberen te beantwoorden. Je hebt heel wat verschillen in kwaliteit van logo’s. Sommige zijn simpel, zoals bijvoorbeeld het logo van Apple en sommige zijn wat ingewikkelder, zoals dat van Starbucks. Beide logo’s zijn doeltreffend en werken voor de sector waarin zij zich bevinden alhoewel je je kunt afvragen waarom er voor een koffiemerk een engel wordt gebruikt. Als je kijkt naar de grote merken en hun logo’s, dan zijn deze vaak simpel door het gebruik van één vorm, één of twee kleuren en gemakkelijk in één oogopslag te herkennen. Dit komt vaak wel door de marketing, de producten en de strategie die deze bedrijven gebruiken om de naamsbekendheid van de merken (brands) te verhogen.

Dertien in een dozijn logo’s

Er zijn talloze logo ontwerp websites, die vaak ook goed werk leveren. Wat voor ons het probleem met een logo kopen van 85 – 350 euro is, is dat het dertien ineen dozijn logo’s zijn. Het zijn elementen die eerder zijn gebruikt of niet aansluiten bij je merk. Wil je vervolgens revisies of meer voorstellen zien, dan zal je meer moeten gaan betalen. Ons advies zou zijn dat, als je bij zo’n website je logo laat maken, om je logo te uploaden naar Google Image Search. Met deze tool kun je zien of jouw logo al ergens anders op het net voorkomt. Betaal dan ook vooral niet. Dit is plagiaat en dat moet je niet pikken. Je betaalt immers voor een uniek logo. Ook worden vaak elementen ingekocht bij iStock, Getty Images of andere beeldbanken, waardoor het er gaaf komt uit te zien, maar niet uniek is. Iemand heeft deze elementen ooit een keer gemaakt en verkocht aan een beeldbank. Dat wil niet zeggen dat er geen beeldmerk recht op deze elementen zitten. Er hangt namelijk een ander prijskaartje aan mocht je kiezen een standaard element te gebruiken. Let hier dus op als je een pakketlogo ontwerp gekozen hebt. Goedkoop is vaak duurkoop.

Letterlogo ten opzichte van een beeldmerklogo

Een letterlogo zoals dat van Google, Coca-Cola of Kellogg’s is gemakkelijker vorm te geven dan een beeldmerklogo; het is niet veel meer dan een lettertype uitzoeken en dat aanpassen, totdat je de perfecte vorm hebt gevonden. In een beeldmerklogo zit meer tijd omdat de naam van de onderneming ook als het beeldmerk zelf vormgegeven moet worden. Voorbeeld van beeldmerklogo’s zijn: NS, Interpolis, Shell enz.

Een logo laten ontwerpen

Een logo ontwerp is een heel proces en er zitten veel haken en ogen aan. Wat de een mooi vindt, spreekt de ander juist niet aan. Het is daarom ook van groot belang dat je over wat jouw exacte wensen zijn, goed overleg hebt met je ontwerper of een bureau . Vaak heb je wel een idee hoe een logo eruit moet zien, maar die gedachten zijn nog vaag. Zoek op het internet en Google eens op logo design. Hier kom je veel logo’s tegen, die weleens zouden kunnen werken voor jouw bedrijf. Het kopiëren van een beeldmerk is niet aan te raden, sterker nog het mag simpelweg niet. De uitstraling, die een logo heeft of het gevoel dat je erbij krijgt, is dan ook zeker iets dat je mee kunt nemen naar je ontwerper. Hoe meer je kunt beschrijven hoe het logo eruit moet komen te zien, hoe makkelijker en goedkoper het zal zijn voor de ontwerper(s) om het logo vorm te geven. Denk wel dat wat jij mooi vindt, niet altijd werkt. Vaak ben jij niet je eigen doelgroep. Probeer jezelf eens te verplaatsen in je doelgroep en welke beeldenzij zouden verwachten van jouw onderneming.

Ontwerpers zijn altijd bezig met vorm en visuele elementen uit het dagelijks leven. Dit is ook waar de inspiratie vandaan komt en ze hebben tijd nodig om goed na te kunnen denken (bewust en onbewust), te schetsen en vooral om te kunnen testen met de vorm, kleur en lettertypes.

$1.000.000 voor een bedrijfslogo?

We hebben de kostprijs van de grotere merken eens op een rijtje gezet om het verschil in prijs te zien.

  • Pepsi= $ 1.000.000
  • BP = $ 211.000.000
  • Accenture = $ 100.000.000
  • Nike = $ 35
  • Coca-Cola = $0.35 (door de financiële man ontworpen)
  • Google = $ 0 (is door één van de oprichters ontworpen).

Wat kost het om een logo te laten ontwerpen?

Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de 35en 50 euro per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur. Designbureaus vragen voor een logo vaak een “fixed fee” (vaste prijs).

Kies je voor een beginnende designer of een freelancer, dan kunnen daar te gekke dingen uitkomen, alleen ben je niet zeker wat de eindafrekening zal zijn. Bureaus met hun vaste prijs weten exact hoe lang ze aan een logo kunnen werken, om het resultaat te boeken dat jij voor ogen hebt. De meeste bureaus werken met meerdere designers, wat vaak een pré is, vooral omdat zij intern met meerdere personen de keuzes kunnen overleggen, om zo door te ontwikkelen en bij het logo uit te komen, dat jij voor ogen hebt.

Ontwikkeltijd

Niet geheel onbelangrijk is de tijd waarin een goed effectief logo gemaakt kan worden. Afhankelijk van de input en de helderheid van de vraag, zal een goedlogo binnen 10 á 25 uur gemaakt kunnen worden, inclusief revisies en presentaties. Houd er wel rekening mee dat het proces rusttijd nodig heeft, waarin de ontwerper in zijn onderbewuste bezig is met het logo. De gebruikelijke looptijd voor een logo zal tussen de 2 en 4 weken zijn.

Tip!

Vergeet niet om jouw beeldmerk te laten registreren, zodat je zeker bent dat jouw bedrijf de enige is, die dit logo mag gebruiken. Het zou zonde zijn als je na 10 jaar een ander logo moet nemen, omdat iemand anders jouw logo heeft vastgelegd.

Nadenkertje

Er zijn een hoop dingen waaraan je moet denken bij het kopen van het logo en het kiezen van je ontwerper. Wij hebben een gratis te downloaden boek gemaakt met veel tips en dingen waarop je zou moet letten.

wat-kost-een-logo-well-create-it-for-you

Voor vragen, kunt u altijd bij ons terecht.

lets-build-your-brand-wat-kost-een-logo

Reclamebureau in Amsterdam

Als branding reclamebureau in Amsterdam werken we voor grote internationale ondernemingen, maar ook voor starters die zich zo effectief mogelijk willen presenteren. We kiezen een creatieve aanpak en maken gebruik van de communicatiekanalen die u bij de doelgroep in beeld brengen.

Waarom Green Creatives Kiezen?

Wij werken met hetzelfde enthousiasme aan uw ondermening
als dat jij doet, en geven je advies en de service die je onderneming verdient.

 Altijd een professioneel ontwerp
 Deadlines worden gehaald gegarandeerd
 Creatief en enthousiast team
 Buitengewoon goede service
 Strategische hulp bij het opzetten van je reclamecampagne
 Snel en persoonlijk contact
 Doelgericht op resultaten

Voorbeelden van ons merk werk

whello-branding-by-green-creatives
principle_vastgoed_logo_green_creatives_new
webbtraders_logo_green_creatives
123abetterme_logo_green_creatives
planck_logo_green_creatives
Queens_Logo_Green_Creatives
Rokin_75_Ingang_Green_Creatives
Horatio Logo Greencreatives
let's-build-your-brand
whello-branding-by-green-creatives
principle_vastgoed_logo_green_creatives_new
webbtraders_logo_green_creatives
123abetterme_logo_green_creatives
planck_logo_green_creatives
Queens_Logo_Green_Creatives
Rokin_75_Ingang_Green_Creatives
Horatio Logo Greencreatives
let's-build-your-brand
whello-branding-by-green-creatives
principle_vastgoed_logo_green_creatives_new
webbtraders_logo_green_creatives
123abetterme_logo_green_creatives
let's-build-your-brand

Onze branding diensten

Merkstrategie

Creativiteit moet gestuurd worden. Door een duidelijk doel en een effectieve weg daar naartoe. Daarom blinkt Green Creatives uit in strategie.
Hierom is een strategie noodzakelijk…

Branding

Reclamebureau Amsterdam Green Creatives maakt merken die opvallen. Logo’s, ontwerpen en campagnes waar het oog van uw toekomstige klanten op valt en bij blijft hangen. Zodat u uitgebreid de kans krijgt uw verhaal te vertellen. Show me what branding can do

Logo

Het bedrijfslogo of productlogo is het krachtigste beeldmerk in het arsenaal. De puurste vorm van uw merk. Dat beeld bestaat al, wij moeten het alleen nog vormgeven. U herkent het meteen.
Bekijk het effect van logo ontwerp

Huisstijl

De beeldtaal van uw merk stopt niet bij een logo. Het spreekt ook via uw briefpapier, uw enveloppen en uw with-compliments-cards. Letterlijk uw – complete – huisstijl dus.
Bekijk wat een huisstijl kan doen

Website

Er is geen sneller medium dan het web. De wereld ligt aan uw voeten, maar een potentiële klant kan ook met een klik weer weg zijn. Professioneel webdesign maakt het verschil. Laat ons uw merk vormgeven.
Bekijk waarom webontwerp loont

SEO

Een toppositie in de Google zoekresultaten – en zo acquireren – is voor ieder bedrijf haalbaar. Ja, dat is nogal een claim. En ja, onze SEO-ers maken dat waar. 1 controlevraag: hoe bent u bij ons terechtgekomen?
Lees wat SEO voor u kan doen

green-creatives-logo-avatar

KLAAR OM ER ECHT WERK VAN TE MAKEN?

Green Creatives maakt waar waarvan u altijd al droomde.

TRUSTED BY SOME OF THE WORLD’S SMARTEST COMPANIES

hoe-kies-ik-het-juiste-reclamebureau.-green-creatives