Wat kost een logo

een merk neerzetten

Wat kost een logo

Wat kost het nou echt om een logo te laten maken? Dit is een lastige vraag maar een die wij gaan proberen te beantwoorden.

Je hebt heel wat verschillen in kwaliteit van logo’s. Sommige zijn simpel bijvoorbeeld het logo van Apple, en sommige zijn wat ingewikkelder zoals dat van Starbucks. Beide logo’s zijn doeltreffend en werken voor de sector waarin zij zich bevinden alhoewel je je vragen kan zetten bij het gebruik van een engel voor een koffiemerk. Als je kijkt naar de grote merken en hun logo’s, dan zijn deze vaak, simpel door het gebruik van één vorm, één of twee kleuren en gemakkelijk in een oogopslag te herkennen. Dit komt vaak wel door de marketing, producten en strategie die deze bedrijven gebruiken om de naamsbekendheid van de merken “brands” groot te maken.

13 in een dozijn logo’s

Er zijn talloze logo ontwerp websites die vaak ook goed werk leveren. Wat voor ons het probleem is met een logo kopen voor 85 – 350 euro is dat het 13 in een dozijn logo’s zijn. Het zijn elementen die eerder gebruikt zijn of niet aansluiten bij je merk. Wil je vervolgens revisies of meer voorstellen zien zal je meer moeten gaan betalen. Ons advies zou zijn als je bij zo een website je logo laat maken is om je logo te uploaden naar Google image search. Met deze tool kan je zien of je logo al ergens anders op het net voorkomt. Betaal dan ook vooral niet. Dit is plagiaat en moet je niet pikken. Je betaald immers voor een uniek logo. Ook worden vaak elementen ingekocht bij iStock, Getty Images of andere beeldbanken, waardoor het er gaaf uit komt te zien, maar niet uniek is. Iemand heeft deze elementen ooit een keer gemaakt en verkocht aan een beeldbank. Dat wil niet zeggen dat er geen beeldmerkrecht op deze elementen zitten. Er hangt namelijk een ander prijskaartje aan mocht je kiezen een standaard element te gebruiken. Let hier dus op mocht je een pakket logo ontwerp gekozen hebben. Goedkoop is vaak duurkoop.

Letterlogo ten opzichten van een beeldmerklogo

Een letterlogo zoals dat van Google, Coca Cola of Kellog’s zijn gemakkelijker vorm te geven dan een beeldmerklogo, het is niks meer dan een lettertype uitzoeken en dat aanpassen tot je de perfect vorm gevonden hebt. Een beeldmerk logo zit meer tijd in omdat de naam van de onderneming als ook het beeldmerk zelf vormgegeven moet worden. Voorbeeld van beeldmerklogo’s zijn: NS, Interpolis, Shell enz.

Het logo proces

Een logo ontwerp is een proces en heeft veel haken en ogen. Wat de een mooi vind spreekt de ander juist niet aan. Het is daarom ook van groot belang dat je een goed met je ontwerper of bureau overleg hebt over wat je wensen nou exact zijn. Vaak heb je ergens wel een idee hoe een logo eruit moet zien, hoe vaag die gedachten ook is. Gebruik het internet en Google eens op logo design. Hier kom je een hoop logo’s tegen die wel eens zouden kunnen werken voor jouw bedrijf. Kopiëren van een beeldmerk is niet aan te raden, sterker nog het mag simpelweg niet. De uitstraling die een logo geeft of het gevoel dat je erbij krijgt is dan ook iets dat je mee kan nemen naar je ontwerper. Hoe meer je mee beschrijven hoe het logo eruit moet komen te zien hoe makkelijker en goedkoper het zal zijn voor de ontwerper(s) om het logo vorm te geven. Denk wel dat wat jij mooi vind, niet altijd werkt. Vaak ben jij niet je eigen doelgroep. Probeer jezelf eens in de schoenen van je doelgroep te zetten en in de beelden wat zij zouden verwachten van jouw onderneming.

Ontwerpers zijn altijd bezig met vorm en visuele elementen uit het dagelijks leven. Dit is ook waar de inspiratie vandaan komt, en hebben tijd nodig om goed na te kunnen denken (beust en onbeust), te schetsen en vooral om te kunnen testen met vorm kleur en lettertypes.

Effectief logo ontwerp door Green Creatives

$1.000.000 voor een logo?

We hebben de kostprijs van de wat grote merken op een rij gezet voor je om het verschil in prijs te vergelijken.

Pepsi = $1,000,000
BP = $211,000,000
Accenture = $100,000,000
Nike = $35
Coca Cola = $0.35 door de financiële man getekend
Google = $0 Is door een van de oprichters ontworpen.

Wat kost een logo

Hoe duidelijker je kan zijn ik wat je verwacht van je logo hoe goedkoper het zal zijn. Beginnende ontwerpers zullen tussen de 35 en 50 euro per uur vragen voor het vervaardigen hiervan. Ervaren freelancers vragen tussen de 50 en 75 euro per uur. Designbureaus vragen vaak een “fixed fee” (vaste prijs) voor een logo.

Kies je voor een beginnende designer of een freelancer dan kunnen daar te gekken dingen uit komen, alleen ben je niet zeker wat de eindafrekening zal zijn. Bureaus met hun vaste prijs, weten exact hoelang ze aan een logo kunnen werken om het resultaat te boeken die jij voor ogen hebt. De meeste bureaus weken met meerdere designers wat vaak een pre is, vooral omdat zij met meerdere ogen intern de keuzes kunnen overleggen om zo door te ontwikkelen en bij het logo uit te komen die jij voor ogen hebt.

Ontwikkeltijd

Niet geheel onbelangrijk is de tijd waarin een goed effectief logo gemaakt kan worden. Afhankelijk van de input en de helderheid van de vraag zal een goed logo binnen 10 a 25 uur gemaakt kunnen worden, inclusief revisies en presentaties. Houdt er wel rekening mee dat het proces rusttijd heeft waarin de ontwerper in zijn onbewuste bezig is met het logo. Gebruikelijke looptijd van een logo zal tussen de 2 en 4 weken zijn.

Tip!

Vergeet niet je beeldmerk te laten registreren zodat je zeker bent dan jouw bedrijf de enige is die dit logo mag gebruiken. Het zou zonde zijn als je na 10 jaar een ander logo moet nemen omdat iemand anders jouw logo heeft vastgelegd.

Nadenkertje

Er zijn een hoop dingen waar je aan moet denken bij het kopen van het logo en het kiezen van je ontwerper. Wij hebben een gratis te downloaden boek gemaakt met veel tips erin en dingen waar je op zou moet letten.

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies