Jouw visie, onze expertise. Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte aan.

Wat kost het om een website te bouwen?

Dat dit afhangt van de wensen die u aan uw website stelt, zal niet als een verrassing komen. Green Creatives biedt u hierbij graag inzicht in de kosten waaraan u moet denken bij het bouwen van een website.

Net als bij het bouwen van een huis

De bouw van een huis en de bouw van een website heeft veel overeenkomsten. Net als bij de bouw van een huis zijn er verschillende mogelijkheden waaruit gekozen kan worden bij het bouwen van een website. Een huis heeft vaste elementen die moeilijk te verplaatsen zijn na de bouw, zoals de wc en de locatie van de keuken. Dit geldt eveneens bij het bouwen van een website. Denk hierbij aan de breedte van de website, de locatie van besturingselementen, de responsiveness.

Om beter inzicht te krijgen in het proces van het bouwen van een website en de corresponderende kosten, geef ik hieronder een voorbeeld van het 7-delig proces van het bouwen van een website/webshop.

Onze werkwijze voor een website

1. Schat uw “scope” in

De eerste stap is het inschatten van de grootte van uw website. Scope is een term waarmee de aard, omvang en beperkingen van de website wordt aangegeven. Scope zegt iets over de visie die u heeft voor uw website. Voordat u begint met een website, zorgt u dat u weet welke content u wil plaatsen op uw website. Kiest u een webshop met 2000 producten of een website met 5 pagina’s voor uw fotografieportfolio?

U kan een website zo functioneel mogelijk maken als u wil. U kan kiezen voor een Application Programming Interface (API), een set aan definities waarmee softwareprogramma’s onderling kunnen communiceren. Als voorbeeld de facturen in een webshop die via een boekhouding programma ingevoerd worden of de Facebook Feed op uw blog. Een API zorgt ervoor dat er gegevens online tussen websites en/of verschillende applicaties uitgewisseld worden.

Simpeler gezegd: Tijdens deze stap kiest u uw websitedoel.

2. Kies je wireframe

Een wireframe is de fundering van een website. Zaken als inhoud, navigatie en indeling worden vastgelegd in de wireframe. Dit gebeurt zonder gebruik te maken van een grafisch ontwerp. Hierin bepalen wij samen de gehele flow van de website en de beste plekken voor bijvoorbeeld contactmomenten (call to actions of C2A). We bepalen wat waar staat en welke functionaliteiten op welke pagina moeten komen.

3. Maak een ontwerpkeuze

Als u nog niet weet wat u mooi vindt, is dit de fase om dat te ontdekken. Heeft u al onderzoek gedaan naar wat u mooi vindt? Misschien gaat u voorkeur uit naar een website, zoals Marktplaats, Wetransfer of een webshop zoals Kinki Kappers. En waarom vindt u die websites zo mooi? Dit is de stap waar grafisch, auditief en/of tekstueel design wordt gekozen.

Na deze designkeuze krijgt de website een responsive webdesign, een design met een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten, want naast een desktopwebsite willen uw bezoekers ook een mobiele website kunnen bezoeken. Een responsive webdesign is zelf zo belangrijk dat met alleen een desktopwebsite een mobiele bezoeker via Google een website niet kan vinden. In 2015 heeft een nieuw criterium vastgesteld om te zorgen dat iedere website gebruiksvriendelijk is voor de mobiele bezoeker. Om te testen of uw website mobiel gebruiksvriendelijk is, heeft Google een Mobile Friendly Test ontwikkeld.

Tip

Wilt u een site laten maken breng voor uzelf dan zo veel mogelijk aspecten in kaart die u voor ogen heeft om uw site tot een succes te maken. Er zijn een hoop dingen waaraan u moet denken bij het kopen van uw website en het kiezen van het beste bureau.

4. Tijd om te programmeren

Nu zijn we aangekomen bij de 5e stap. Geniet even van de rust, want deze stap kan u overhandigen aan de programmeur. Deze zet namelijk het ontwerp van uw website om naar een werkende website. Voor een website wordt er gebruik gemaakt van PHP WordPress. Wilt u een website gebruiken met een webshop, dan wordt de Woocommerce plugin toegevoegd. Deze plug-in veranderd uw normale website in een webshop met mogelijkheden met meer dan driehonderd verschillende extensies die helpen met onder andere btw-tarieven, product gewichten, verzendkosten en betalingen via iDeal en Paypal.

5. Invulling

U heeft nu een website met uw eigen gekozen ontwerp, die u nu kan aanvullen met content. Content waar een website mee gevuld wordt kan tekst, afbeeldingen, illustraties of video’s zijn. De tijd die het kost om uw website in te vullen met content, hangt volledig af van de grootte van de website. Zoals al eerder aangegeven werd, heeft een webshop met tweeduizend producten meer pagina’s nodig dan een fotografie portfolio met 20 foto’s.

6. Bug fixing

Het testen van de website is de belangrijkste stap. We noemen dit testen en bugfixing. Het team gaat op zoek naar mogelijk software bugs in de website. Een software bug kan een klein probleem zijn , zoals een knop die niet werkt of het kan liggen aan de constructie van de programmeeromgeving. De programmeur kan dit allemaal oplossen en zorgt ervoor dat de website gebruiksvriendelijk en snel is.  Een programmeur test en repareert alle onderdelen tot de website aan al uw eisen voldoet.

7. Go live

Het leukste en spannendste moment is natuurlijk om eindelijk Live te gaan. Of u dit aanpakt met een grote lancering of een kleine introductie, hangt helemaal af van uw wensen. Met een big bang LIVE gaan is waar wij bij Green Creatives graag bij helpen.

Maar wat kost een website precies?

Nu u meer inzicht heeft verkregen in het bouwproces van een website, geef ik graag antwoord op de vraag: wat kost een website? Een website door een professional kan al voor 3000 euro gemaakt worden. Dan spreek ik over een basiswebsite zonder webshop en een maximaal aan 6 pagina’s. Als er echt over dure websites wordt gesproken, dan heb ik het over de kersjes op de taart, zoals websites als Facebook, Bol.com en Airbnb. Zo’n website kan tussen de 8.000 euro en 100.000 euro kosten. En deze bedragen gaan alleen nog maar over de bouw van de website. De Amerikaanse overheid heeft voor de Obamacare-website 327 miljoen euro betaald voor de bouw van de website, de lancering en de marketing.

Om u niet te ongerust te maken over de kosten van uw website. Het kan ook goedkoper. Voor 300 tot 700 euro kan een webbouwer een website template voor u te installeren.