< Terug naar blog

Wat doet een reclamebureau?

Auteur foto

In dit artikel

Editor's Picks

Jouw visie, onze expertise. Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte aan.

Wat doet een reclamebureau?

Wat doet een reclamebureau precies? Het is een eenvoudige vraag met een veelzijdig antwoord. Reclamebureaus, ook wel advertising agencies genoemd, verzorgen van oorsprong de opmaak en publicatie van advertenties in geprinte media. Met de opkomst van televisiereclame zijn ook uitingen op televisie tot de werkzaamheden van reclame bureaus gaan horen. Hetzelfde geldt voor radio en vandaag de dag uiteraard ook voor het internet. Het reclamebureau specialiseert zich in het vertalen van jouw verhaal in een reclamecampagne. Bij creatieve reclamebureaus, oftewel “the best advertising agencies”, vind je de echte creatievelingen die een bedrijfsverhaal op een overtuigende manier kunnen vertellen. Het reclamebureau is veelzijdig en kan je helpen met digital marketing.

De creatieve duizendpoot

Wat doet een reclamebureau? Kenmerkend voor reclamebureaus is de beheersing van meerdere disciplines. Dat betekent dat reclamebureaus alle reclame gerelateerde disciplines vaak onder één dak hebben. Een reclamebureau is zowel actief met grafisch ontwerp, copywriting, fotografie, het ontwerpen van websites en het verzorgen van marketing strategieën. Zelfs analyse en uitvoerig marktonderzoek is het gemiddelde reclamebureau niet vreemd. Reclamebureaus helpen van A tot Z, van het ontwerpen van een huisstijl tot een campagne op bijvoorbeeld TV en het internet. Alles moet namelijk wel in lijn staan met elkaar. Het verhaal moet kloppen en alle kleine details spelen daar een belangrijke rol in.

De opkomst van het digitale tijdperk

Na de introductie van radio en tv heeft ook internet het reclame maken weer een nieuwe boost gegeven. Het internet heeft de reclamewereld blootgesteld aan een oneindige hoeveelheid mogelijkheden. Maar juist door de verschuiving naar het digitale tijdperk wordt het steeds moeilijker om de aandacht te trekken van de doelgroep. Gericht te werk gaan is daarom nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Zowel vanuit het visuele oogpunt als de opstelling van waardevolle content. In een wereld van razend snelle informatie is het steeds moeilijker om op te vallen. Een goed reclamebureau helpt je echter verder aan een onvergetelijke online campagne die wél opvalt, interactief is en blijft boeien. Maar die ook uitnodigt tot delen. En juist daar liggen de kansen van digital marketing.

Een onvergetelijke indruk achterlaten

reclamecampagne wordt gezien, onthouden en gedeeld. Vaak door een middelgroot tot groot publiek, waardoor het zaak is dat alle details kloppen. Details die in gezamenlijk overleg moeten worden besproken door reclamebureaus en cliënten. Op het moment dat de betrokken partijen de doelstellingen hebben bepaald, is het zaak om de hoofden bij elkaar te steken voor de daadwerkelijke invulling. Dat betekent ruim de tijd nemen voor brainstorming en uitvoerig overleg, om zo te kiezen voor een formule die aanslaat. Om tot een werkende strategie te bepalen die past bij het gezicht van het bedrijf of het product. Geheel afhankelijk van het bepaalde doel en de strategie worden de media en marketingmiddelen gekozen. Om deze reden werken doorgaans verschillende betrokkenen aan een campagne. Elk met een eigen rol, elk met een eigen inbreng. Zo werkt de copywriter aan de verhaallijn, de grafische expert aan beeld en geluid, en online specialisten aan de bijbehorende webpagina. Daarnaast moet ook de juiste toon worden gevonden, bijvoorbeeld in de vorm van een humoristische en luchtige reclame. Of juist een reclame-uiting die serieus van toon is en een informerende rol heeft.

Hoe dan ook, reclamecampagnes moeten kloppen: van begin tot eind. Van de eerste tot laatste seconde bij een radiospot, van de openingsscène tot de laatste zin bij een tv-reclame. Het doel is om uiteindelijk meer naamsbekendheid te creëren of een duidelijke brand identiteit op te bouwen. Om een goed verhaal te vertellen dat wordt gehoord door het publiek. Om de doelen te halen, maar het liefst te overstijgen. Dat is een geslaagde reclamecampagne.

Wil jij jouw doelgroep bereiken met een onvergetelijke reclame? Vraag onze experts dan om gericht advies door contact met ons op te nemen. Onze reclamebureaus zullen je helpen bij het ontwikkelen van een effectieve en creatieve reclamecampagne, inclusief digitale marketing. Bij onze creatieve reclamebureaus ben je aan het juiste adres om jouw bedrijf te laten opvallen tussen de concurrentie. Contacteer ons vandaag nog en ontdek hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen groeien!

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Vraag vrijblijvend
een offerte aan of stuur ons een whatsapp op +31641033796

Andere gerelateerde artikelen