Zo ontstaat er een succesvol nieuw concept

Een concept bedenken start met een goed idee. Zo’n idee ontstaat doorgaans niet in een vingerknip. Het kost tijd én een staaltje creatief vermogen. Misschien zijn de beste concepten juist de meest eenvoudige. Een goed concept kan zó logisch zijn, dat jij je afvraagt waarom je hier zelf niet op bent gekomen. Aan de andere kant kan het concept zó geniaal zijn, dat je versteld staat van dit nieuwe en frisse idee. Hoe dan ook, het dient in ieder geval aan te sluiten bij de identiteit van het bedrijf.

Het Unique Selling Point

Het is allereerst van belang om te zoeken naar iets waarmee het bedrijf onderscheidend kan zijn van de concurrentie, het Unique Selling Point. Het hoeft niet direct een nieuw product te betreffen. Het kan ook gaan om een uitbreiding van de serviceverlening. Houdt de concurrentie een levertijd aan van 24 uur? Kijk dan bijvoorbeeld of het mogelijk is om de levertijden terug te brengen naar slechts een paar uur. Vandaag besteld, is vandaag in huis? Het lijkt nu wellicht onmogelijk, maar bij een nieuw concept bedenken draait alles om het ‘out of the box’ denken. Proberen om van onmogelijkheden potentiële mogelijkheden te maken. Wat nou als het gewoon lukt? Maak zowel de voor- als nadelen overzichtelijk.

Ken de klant

Ontdek waar de klant om zit te springen. Verplaats je in de klant. Vraag klanten bij het bezoeken van de website wat zij aan verbeteringen doorgevoerd zouden willen hebben. Komen er regelmatig klachten binnen van klanten? Schuif deze dan niet aan de kant maar bekijk of dit een voedingsbodem kan betekenen voor de start van een succesvol nieuw concept. Goed luisteren is dus essentieel. Hoor niet alleen de dingen die je wilt horen, zoals positieve feedback, maar ook de dingen die in eerste instantie pijnlijk kunnen zijn.

Brainstorm er op los

Voel je de creativiteit al bruisen? Een brainstormsessie is vaak hét begin van een geniaal idee. Dit weten de mensen achter merkbouwer Green Creatives als geen ander. Mindmapping is een veel gebruikt visueel middel voor dit soort sessies. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zowel tekst als afbeeldingen om tot een logisch en creatief overzicht te komen.

Een goed concept bedenken is trouwens nog geen garantie voor succes. Een concept kan in de basis nog zo goed in elkaar zitten, het staat pas met de juiste marketing strategie. Merkbouwer Green Creatives helpt graag bij het opzetten van een slimme campagne. Ook wanneer alleen een idee op tafel ligt. Wij kunnen letterlijk alles voor je uit handen nemen vanaf het prille idee het inrichten van de winkel. Het is zo gek niet te verzinnen of wij regelen het voor je. Bekijk onze diensten en neem gerust contact met ons op voor vragen.

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies