De juiste content schrijven? Wees kort en bondig

De juiste content schrijven? Hoe lang moet het blogartikel dan zijn? Als het aankomt op het aantal woorden zijn er uiteenlopende meningen over wat goed zou zijn voor een effectieve content marketing strategie. Aangezien er geen eenduidige regels bestaan, wordt veelal aangenomen dat meer content beter is voor de zoekresultaten. Er wordt steeds meer geschreven en steeds frequenter gepubliceerd. Maar is dit wel nodig? Meer content betekent niet automatisch dat de kwaliteit van de content goed is. Soms is korte en bondige content de meest geschikte manier om jouw doelgroep iets bij te brengen. Niemand gaat een blogartikel niet lezen omdat het te kort is, terwijl er juist wel sprake is van het omgekeerde. Graag bespreek ik daarom een aantal misvattingen over content marketing met je. Want meer is niet altijd beter.

Luister naar de bezoeker

Pak je webstatistieken er maar eens bij. Als je deze bekijkt, zal het hoogstwaarschijnlijk tegenvallen hoelang een gemiddelde bezoeksessie eigenlijk duurt. Volstrekt logisch eigenlijk, want de gemiddelde internetgebruiker heeft haast. Snel scannen, de belangrijkste informatie eruit pikken en weer door. Vooral de mobiele gebruiker heeft daar een handje van en zit niet te wachten op lange lappen teksten. Maar dan nog, toch valt de matige sessieduur tegen. Besef dat de online bezoeker de macht heeft. Alles omtrent online activiteiten moet steeds gebruiksvriendelijker en steeds meer worden afgestemd op het gedrag van online gebruikers. Doe dus op het gebied van content marketing niet het omgekeerde door met een oneindige hoeveelheid content te komen. Begrijp de gebruiker en houd het daarom kort en bondig.

Kwaliteit en kwantiteit: twee uitersten

Grof gezegd wordt er vaak verondersteld dat kwaliteit en kwantiteiten twee uitersten van elkaar zijn. In de praktijk betekent dat grotere hoeveelheden de kwaliteit vaak in de weg zitten. Het zou kiezen of delen moeten zijn; kwaliteit of kwantiteit. Grof gezegd dan. Op het gebied van content marketing hoeft dat namelijk niet altijd te betekenen dat bij langere blogartikelen de kwaliteit afneemt. Met kwantiteit doel ik in dit geval vooral op de frequentie. Er moet steeds meer het internet worden ingestuurd, waardoor de kwaliteit wel onder druk komt te staan. Een hogere frequentie gaat namelijk vaak gepaard met een lagere kwaliteit. Ontwikkel daarom een vooropgesteld doel en laat deze voortdurend verfijnen. Op meerdere momenten, door meerdere betrokkenen. Alleen zo houd je de kwaliteit hoog. Maar focus vooral ook op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, op hetgeen waar je echt goed in bent.

Zet je mediabril af

Iedereen lift tegenwoordig mee op de trend van content marketing. Elke zichzelf respecterende onderneming zet op een bepaalde manier een content marketing strategie in. Dat is op zich prima, maar raak vooral niet te enthousiast. Vergeet je ‘roots’ niet en wat je ‘core business’ is. De juiste content schrijven moet bij jou, jouw bedrijf en merk passen. Dat betekent op het juiste moment en op de juiste manier schrijven. Wanneer jij dat nodig acht, wanneer jij je daarbij prettig voelt. Schrijf content niet omwille van de content marketing hype of om zo snel mogelijk jouw pagina te laten indexeren door Google. Ook niet om de ‘shares’, ‘likes’ en ‘retweets’. Schrijf pas content als je écht iets te melden hebt.

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies