Het schrijven van SEO-teksten

Waarom schrijft u SEO-teksten?

Wilt u meer bezoekers op uw website? En meer producten of diensten verkopen? Dit kan! Met hulp van dit artikel, leert u hoe u een SEO-tekst schrijft, zodat u meer bezoekers kan genereren.

Uw website is niet zomaar vindbaar via zoekmachines. Door middel van geoptimaliseerde teksten kunt u hoger in de zoekmachineresultaten verschijnen, met als resultaat meer bezoekers die potentiële klanten zijn. Het optimaliseren van teksten heet SEO (Search Engine Optimization). Een deel van SEO gaat over de inhoud van de website en hoe deze vindbaar wordt via zoekmachines.

Waar moet u aan denken bij het schrijven van SEO-teksten?

Nu u weet wat het is wat u kan helpen om beter vindbaar te worden voor bezoekers, is het nu alleen nog belangrijk hoe u dit moet aanpakken. Bij het schrijven van seo-teksten voor een website, moet u met vier punten rekening houden.

1. Kies gerelateerde zoekwoorden bij het schrijven van de SEO-tekst
Een zoekwoord is het woord waar een zoekmachine-gebruiker gewenste informatie op zoekt. Het kiezen van de juiste zoekwoorden zorgt voor de juiste bezoekers. Aan de hand van een zoekwoord, worden zoekmachineresultaten samengesteld. Bent u een designer die logo’s ontwerpt in Amsterdam, dan zou Logo ontwerp Amsterdam uw zoekwoord kunnen zijn! Een zoekwoord kan dus een combinatie zijn van meerdere woorden of bestaan uit één woord. Zorg dat het zoekwoord altijd in uw titel staat!

Tip: Test eens uit welke zoekwoorden uzelf intypt in een zoekmachine.

2. Kies een titel en subkoppen die de SEO-tekst beschrijven. 
Kies ten eerste een te gekke titel, want deze is belangrijk!
Het belang van een titel is dat de zoekmachine weet waar uw artikel of uw pagina over gaat. Iedere titel of subkop die u gebruikt moet een zogenoemde titeltag bevatten. Dit is een aanduiding voor de zoekmachine om te weten wat de belangrijkste titels zijn van de desbetreffende pagina. De titel van de tekst benoemt u H1. De subkoppen kunt u H2 t/m H6 noemen, aan de hand van relevantie. Vergeet niet uw zoekwoord te vermelden in de titel en subkoppen.

Voorbeeld
(H1) Titel: Logo ontwerp Amsterdam
(H2) Subkop: Logo ontwerp Amsterdam
(H2) Subkop: Professioneel logo ontwerp rechtstreeks vanuit Amsterdam

Tip: Kies minimaal twee subkoppen en gebruik de H1 nooit meer dan 1x

3. Gebruik het zoekwoord wanneer u de seo-tekst schrijft
Met het zoekwoord in uw achterhoofd schrijft u uw eigen content. De richtlijnen van Google geven aan dat 300-350 woorden voldoende is per zoekwoord. En dat tussen de 0,5% en 2,5% van de tekst het zoekwoord bevat. Het percentage zoekwoorden in verhouding tot de tekst wordt zoekwoorddichtheid genoemd. Dit betekent dus dat bij een tekst met 350 woorden en 2% zoekwoorddichtheid, het zoekwoord 7 keer voorkomt. Als de tekst een hoog percentage van het zoekwoord bevat, kan dit door zoekmachines gezien worden als spam en reclame.

Het husselen van de volgorde van het zoekwoord is toegestaan. U kunt ook gebruik maken van meervoud of enkel de stam van de werkwoorden in het zoekwoord.

Voorbeeld: Het zoekwoord Logo ontwerp Amsterdam of de vervorming Wij ontwerpen Logo’s vanuit Amsterdam heeft hetzelfde resultaat.

Tip: Maak het zoekwoord in de tekst 1 x dikgedrukt. 

4. Plaats het zoekwoord in de Meta-omschrijving
U kent het wel, de zin die onder de URL staat in de zoekmachineresultaten. Deze zin noemen we meta-omschrijving. Als er nog geen bel begint te rinkelen, dan is hieronder de meta-omschrijving in het rood weergegeven.

Tip: Zorg dat uw zoekwoord vermeld is in de meta-omschrijving en maak hier een pakkende zin van.

Green Creatives Metaomschrijving

5. Vergeet niet uw zoekwoord te vermelden in de naam van de afbeelding.
Vult u uw seo-tekst aan met afbeeldingen, zorg dan dat u de afbeelding benoemd. Is uw zoekwoord Logo ontwerp Amsterdam, dan kan u uw afbeelding Logo ontwerp Amsterdam noemen.

Waarom moet u SEO-teksten schrijven?

Nu u een korte introductie heeft gehad in SEO-teksten, kunt u aan de slag! U moet wel geduld hebben, want een website kan niet bij de eerste dag vertoond worden in de zoekmachine en heeft vaak een aantal weken nodig voor de eerste indexatie. Met veel geduld zult u zien dat een goede SEO leidt tot meer bezoekers en meer klandizie.

Wilt u nu al weten hoe SEO in de realiteit in zijn werk gaat? Een vraag… Hoe bent u op deze pagina gekomen?

SEO-checklist

  • Gebruik opsommingstekens.
  • Benadruk voordelen.
  • Antwoorden op problemen uitlichten.
  • Bepaal de Unique Selling Point (USP): waar bent u anders en beter in?
  • 300-350 woorden per websitepagina.
  • Gebruik korte zinnen.
  • Houdt 1 schrijfstijl aan.
  • Zorg dat uw schrijstijl past bij die van de doelgroep.
  • Plaatst uw zoekwoord in de eerste regels tekst.
  • Gebruik geen jargon.
  • Maak gebruik van titeltags (H1, H2, H3 et cetera).
  • Plaats belangrijk zoekwoorden in titels en subkoppen.
  • Kies minimaal 2 subkoppen.
  • Gebruik synoniemen.
  • Wees positief en beschrijf voordelen.
  • Zorg voor een duidelijk onderwerp en een duidelijk doel.
  • Zorg voor een pakkende Call-to-Action.
  • Kies een Contact knop die de Call-to-Action vergezeld.

Hulp nodig bij het kiezen van uw zoekwoord en bij schrijven voor SEO?

Recent Blog Posts
Tags

Bezoekadres
Overtoom 141 Loft
1054 HG Amsterdam
The Netherlands

Emailcontact
algemene vragen
info@greencreatives.nl
offerte@greencreatives.nl

Telefonisch contact
tel +31 (0) 20 737 03 46
whatsapp +31 (0) 6 410 33 796
skype greencreatives

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search