Hoe ‘bad publicity’ je viral laat gaan
Ja het is nog steeds 2015. En niet 1950. En toch heeft een foto van zes advocaten in een kokerrok geleid tot een rel. Waarom? Onze opdrachtgever werd door een advocaten nieuwswebsite bestempeld als escortservice. De door ons net geleverde website kreeg daardoor onverwachts veel aandacht. Ondanks de vervelende commotie voor onze opdrachtgever zagen wij ook de voordelen hiervan. Waarom?
Anders, opvallend, viral.
Viral betekent voor een online buzz zorgen. Om viral te gaan moet jouw publicatie een hoge ‘shareability’ hebben. Jouw publicatie moet iets zijn wat anderen graag willen delen via online media. Het moet opvallend zijn, het moet anders zijn. Grappig, flitsend, dramatisch, zelfs negatief. Viral hoeft immers niet altijd om positieve aandacht te gaan. Een bericht dat binnen korte tijd door duizenden, honderdduizenden of miljoenen mensen wordt gedeeld kan ook schokkend of aanstootgevend zijn. Negatieve aandacht is immers ook aandacht. En ook wanneer online aandacht een andere wending neemt is het belangrijk om hier handig mee om te gaan. Een treffend voorbeeld hiervan is het recente viral case dat veel online stof deed opwaaien. Bij een online afbeelding van zes vrouwelijke advocates werd de vraag gesteld of het hier om een advocatenkantoor of een escortservice ging. De reacties? Verontwaardiging en duizenden woedende reacties. Andere gevolgen? Binnen 3 uur tijd 24.000 bezoekers op de website.
Viral is vitaal voor je online identiteit
Je online identiteit is nog nooit zo belangrijk geweest als hedendaags. Vindbaar in Google en aanwezig zijn op het web. Je wilt een online een autoriteit zijn in jouw vakgebied. Online autoriteit moet je echter opbouwen en word je niet zomaar. Om online autoritair te zijn moet je als zodanig worden beschouwd. Anderen moeten over je praten. Websites moeten naar je verwijzen. Pas dan scoor je online. We hoeven de kracht van het internet niet uit te leggen. Hoe je snel online scoort? Viral gaan helpt zeker.
Google houdt van viral
Deze klant heeft naast een nieuwe huisstijl, een nieuwe website, ook de vindbaarheid in Google aan Green Creatives toevertrouwd. In dat traject zijn we aan de slag gegaan met bloggen over relevante zaken, waar bovendien vaak over wordt gegoogeld. Daarnaast proberen we via partnerships verwijzingen te bouwen van andere websites naar de website van de opdrachtgever. Google ziet deze zogenaamde ‘backlinks’ als aanbevelingen om te bepalen hoe belangrijk een website is.