Wat kost een huisstijl?

Wanneer het gaat over de kosten van een huisstijl, houden veel multinationals wijselijk hun mond. Coca Cola, Google, Apple: ze vertellen u liever niet dat ze duizenden, zo niet miljoenen, uitgeven aan het ‘ontwikkelen’ en ‘bijhouden’ van hun imago. Nu hoeft u het als beginnende ondernemer natuurlijk niet zo bont te maken, maar het is wel verstandig om even na te denken over een goede basis. Een goede huisstijl zet uw bedrijf namelijk niet alleen goed in de markt, maar wint ook het vertrouwen van klanten. Met enkel een aantrekkelijk lettertype redt u het dus zeker niet! In dit artikel leest u meer over de ontwikkeling van een huisstijl, het bijbehorende brandbook en de uitgaven die daarbij horen.

De basisingrediënten

Een goede huisstijl is als grootmoeders soep: het geheel bestaat uit een aantal zeer specifieke ingrediënten. Veel mensen denken bij een huisstijl alleen aan een opvallend lettertype of een leuk logo, maar er komt veel meer bij kijken. Uw huisstijl is uw grafische imago. Concreet bestaat een huisstijl bij Green Creatives uit de vormgeving van visitekaartjes, briefpapier, vervolgpapier, enveloppen, stickers en zelfs e-mailhandtekeningen en ‘vriendelijke groet’-kaartjes. Centraal bij een huisstijl staan kleuren, lettertypes en concrete ontwerpen. Daarbij kunt u denken aan het ontwerp van de website, uw enveloppen of de handtekening onderaan een e-mail. Een voorbeeld: als u denkt aan Facebook, aan welk thema denkt u dan? Welk lettertype gebruiken zij in hun correspondentie? Hoe zien hun e-mails eruit en hoe is hun briefpapier ingedeeld? Relatief onopgemerkt heeft Facebook in de loop der jaren een zeer nadrukkelijke huisstijl opgezet. Ze kunnen die nu niet zomaar meer veranderen: gebruikers zouden geschokt zijn.

Een brandboek voor uw huisstijl

Het ontwikkelen van een huisstijl is een lastige klus. U gaat zitten met een ontwerper en daar rollen uiteindelijk een aantal ideeën uit. Deze worden vervolgens op uw site en op uw drukwerk toegepast. Eerst werkt dat heel goed, maar na verloop van tijd vergeten werknemers de details van de stijl. Welk lettertype was het nou ook alweer, of wat was de specifieke kleur groen die werd gebruikt? In een brandbook worden al deze gegevens opgenomen. Uw huisstijl wordt dus vastgelegd, zodat ook toekomstige werknemers daarmee aan de slag kunnen. In het brandbook worden bijvoorbeeld de specifieke fonts en de kleurcodes van de kleuren opgeschreven (in diverse formats, bijvoorbeeld CMYK, PMS, RGB tot web colour). Consistentie en functionaliteit staan bij elk ontwerp voorop. Met een brandbook kunt u die consistentie altijd handhaven.

Wat kost een huisstijl Green Creatives

Kosten van een huisstijl

Het is niet ongebruikelijk dat een beginnend bedrijf ongeveer €40 tot €60 per uur vraagt voor het ontwikkelen van een huisstijl. Stapt u naar een erkende professional, dan kan dat bedrag oplopen tot €80 tot €100 per uur. Bij de grote kantoren rekent men in de regel een vaste prijs voor het hele proces. Wat krijgt u voor dit geld? Diverse ontwerpen van uw huisstijl voor verschillende toepassingen. Daarbij horen ook het uitzoeken van geschikte kleuren en het selecteren van een geschikt formaat. Het totaalbedrag is grotendeels afhankelijk van de complexiteit van uw huisstijl. Samen met het voortraject zit de totaalprijs meestal tussen de €1500,- en €2500,-. Het is gebruikelijk dat u eerst een offerte krijgt, waarin een duidelijke specificatie van de kosten staat.

Uw bedrijf in een nieuwe huisstijl gieten?

 

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search