Wat is een brandbook?

In dit artikel

Wat is een brandbook?

Een brandbook (ook wel huisstijlregelmentenboek genoemd) is een document waarin alle richtlijnen staan over de vormgeving van uw bedrijf en de producten en diensten.

Uw bedrijf als merk is erg belangrijk, zo beduidend dat een merk meer impact op consumenten kan hebben dan de producten die worden verkocht. Een sterk merk heeft het effect op consumenten dat deze hun budget aanpassen aan producten van het bedrijf. Consumenten kopen dit merk door associatie en de ervaring die zij beleven.

Door van uw bedrijf een eenduidig strak merk te maken, bereikt u sneller uw klanten, roept u beeldassociatie en herkenning op. WEETJE: Wist u dat gemiddeld genomen een beeld/merk 20 keer gezien moet zijn voordat er een beetje herkenning ontstaat. Wanneer die 20 momenten telkens anders zijn ontkracht dit waar u en uw bedrijf voor staan. “First impressions count” dus laat die indruk hetzelfde zijn als alle overige keren dat uw bedrijf in beeld komt. Het brandbook stroomlijnt de vorm van al uw uitingen.

A –>|Leidt tot| B
B –>|Informeert| C
C –>|Beïnvloedt| D
D –>|Interactie met| A

Wat zijn de basiselementen van een brandbook?

De basiselementen van een brandbook zijn: naam, logo, typografie, kleur, fotografie, compositie, patroon, materiaal (toepassing online en offline). Deze basiselementen kunnen online en offline toegepast worden. Offline zijn deze herkenbaar aan de locatie, het gebouw, het interieur, de werkplekken, de omgeving, producten en verpakkingen. De grootte van uw brandbook is afhankelijk van productie, transport en distributie van uw product.

Alvorens u begint met een brandbook, is het belangrijk dat uw merk een duidelijk verhaal vertelt. Denk na wat u wilt betekenen voor consumenten en wat u wilt uitstralen. Pas na deze fase wordt er gewerkt aan het brandbook.

Niet alleen de basiselementen zijn cruciaal, maar ook hoe deze worden uitgevoerd. Neem nou het logo van Twitter. Er is nagedacht over de kleur, het type bestand, de achtergrondkleur en waar het logo wordt gebruikt. Wanneer het logo ingekleurd wordt met een bananenprint, dan is deze misschien minder herkenbaar voor consumenten. Een uitleg over een logo in een brandbook is dus een stuk uitgebreider dan het knippen en plakken ervan.

Voor wie is een brandbook?

Het Brandbook wordt vaak gebruikt door bedrijven om het personeel een eenduidige huisstijl mee te geven. Het personeel moet zich kunnen identificeren met uw merk en dat begint bij het verduidelijken van de visualisatie van het merk. Zo komt het niet voor dat er zakelijke e-mails worden verstuurd met verschillende fonts, verschillende kleuren of corpsgrootte of een formele of informele aanduiding. Wanneer dit niet overeenkomt, kan dit rommelig en onprofessioneel ogen en kan dit schadelijk voor het imago van uw merk zijn.

Een brandbook is niet alleen voor werknemers, maar voor iedereen die te maken heeft met uw merk. Dit geldt ook voor wanneer het logo van uw merk in deze blogpost wordt gebruikt. Er moet toegang zijn tot uw brandbook, zodat niet de verkeerde kleur of typografie wordt gebruikt. Zo laat u een duidelijk en sterk merk zien!

Tip

Een brandbook moet u niet weerhouden van het innoveren van uw merk. Blijf on-trend en zorg voor vernieuwing. Logo’s van grote bedrijven als Nasa, Twitter en Apple hebben meerdere keren nieuwe versies uitgebracht van hun logo.Hoe staat uw merkidentiteit ervoor? Rommelig en geen eenduidige richting?
Laat ons een brandbook maken, om zo te zorgen voor een professioneel imago van uw bedrijf.Neem contact op

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Vraag vrijblijvend
een offerte aan of stuur ons een whatsapp op +31641033796