Ooit gehoord van de $300 Million button van Amazon? Dankzij het uitvoeren van A/B-testen had Amazon ontdekt dat het verplicht aanmaken van een account, kopers tegenhield van hun aankoop. Benieuwd wat A/B testen voor u kan betekenen?
Hoe werkt A/B-testen?
A/B-testen is een marktonderzoekmethode waarmee de gebruiksvriendelijkheid van een website wordt getest. Er worden twee versies gemaakt. 50% van de bezoekers krijgt website A te zien, 50% van de bezoekers website B. A/B-testen laat u zo zien hoe uw website wordt ervaren door de klant.
Wat A/B-testen zo interessant maakt, is dat de A/B-test aangepast kan worden aan uw doel. De resultaten kunt u binnen een dag al analyseren. Er wordt gekeken naar het aantal clicks, aanmeldingen, verkoop en media-aandacht.
A/B-testen is ook inzetbaar bij nieuwsbrieven, apps, zoekmachineresultaten en social media. Het is de meest simpele en leuke manier om alle uitingen van een bedrijf te testen.
Gelijk uw website testen met een A/B-test?

Waar is A/B testen goed voor?
Dankzij A/B-testen kunt u de meest gebruiksvriendelijke website aanbieden aan klanten. Klanten komen hierdoor eerder terug, waardoor u meer omzet kunt draaien. U verbetert de customer journey door zich aan te passen aan de behoefte van de klant.
Hoe zien A/B-testen eruit?
A/B-testen kunnen verbazingwekkende resultaten opleveren. De gebruiksvriendelijkheid van een website kan bijvoorbeeld te maken hebben met de navigatie of het lettertype. Soms maakt een kleine verandering, zoals een link naar een social mediapagina of een andere afbeelding veel verschil in de testresultaten.
1. Makelaarsland
Door de glimlachende vrouw te verwisselen met een man die een bord met verkocht erop vasthoudt, heeft Makelaarland 89% meer aanmeldingen ontvangen.

Bron: https://blog.wishpond.com/post/98235786280/50-a-b-split-test-conversion-optimization-case-studies
2. Centraal Bureau Achmea
Bij Centraal Bureau Achmea was het enkel de knop Deel dit op LinkedIn de verandering die voor 244,7% meer kliks zorgde.

3. Zoekmachine-resultaten
Bij de zoekresultaten van Only for Men, zijn de aantal woorden en de beoordeling wat het verschil maakt.

4. Coolblue
Coolblue heeft meerdere keren hun websitedesign aangepast. Wij laten u hier twee voorbeeld zien.
