Inhakers, wat zijn het en waarom zijn ze zo effectief?

De kracht van inhakers

Naast alle dagelijkse actualiteiten en jaarlijkse tradities als valentijnsdag, wordt 2014 met de Olympische Spelen in Sotsji, de eerste Koningsdag en het WK voetbal een top jaar voor inhakers. Er gaat geen hype voorbij waar niet op wordt ingehaakt. Maar wat zijn inhakers en waarom maken bedrijven er veel gebruik van?

Inhakers

Inhanken, of eigenlijk newsjacking, is het snel inhaken op actuele gebeurtenissen, nieuws items of andere evenementen. Door een reclame uiting, afbeelding of nieuwsbericht op de gebeurtenis aan te passen krijgt je newsjack veel (goedkope) publiciteit. In veel gevallen gaan inhakers samen met een humoristische uiting of verbeelding van de actualiteit.

Social media

Door de opkomst van social media kunnen bedrijven en reclamebureaus enorm snel op nieuwe gebeurtenissen reageren. Social media zorgt ervoor dat de goede inhakers snel veel gedeeld kunnen worden. Door hun duidelijke link met de maatschappij en actualiteit blijven inhakers beter hangen, zijn ze grappiger en sluiten ze bovendien beter aan op de belevingswereld van mensen. Social media is daarbij een handig kanaal wat ervoor kan zorgen dat grappige inhakers snel viral gaan en dus binnen no time honderden keren gedeeld worden. Dit zorgt voor veel positieve en goedkope publiciteit voor je merk.

inhakers albert heijn
Barman Heineken

Creatieve inhakers

Naast reclames en afbeeldingen zijn er andere voorbeelden van creatief inhaken. Toen er vorige winter kans was op de Elfstedentocht kwam Chocomel met een barometer app die de kans op het doorgaan van de tocht aangeeft. Unox lanceerde de ‘Waar gaan we schaatsen’ app en website. Een app en website waarop je precies kunt zien waar geschaatst kan worden. Tijdens de Champions League finale tussen Barcelona en Manchester United ontstond de hashtag #barman. Heineken bedacht  er een campagne omheen met kroeg gerelateerde Twitter berichten en #barman shirts voor horecapersoneel.

Nieuwe impuls

Inhakers kunnen worden gebruikt om jouw bedrijf op een goedkope en simpele manier in de spotlight te zetten. Naast inhakers zijn er nog verschillende andere manieren die jou bedrijf een nieuwe impuls geven. Met verschillende ingrepen en een goede strategie zorg je ervoor dat jouw bedrijf de aandacht krijgt die het verdient! Meer weten over marketingstrategieën en campagnes?