< Terug naar blog

Hoe creëren wij een sterk bedrijfsidentiteit?

Auteur foto

In dit artikel

Editor's Picks

Jouw visie, onze expertise. Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte aan.

Bedrijfsidentiteit

Heeft u al een keer stilgestaan bij het begrip bedrijfsidentiteit? En hoe belangrijk deze is? Is uw merk te vergelijken met een merk als Hema of Bijenkorf? En heeft u goed nagedacht over de identiteit van uw bedrijf of bent u begonnen zonder vooraf grondig onderzoek te doen?

Wat is een bedrijfsidentiteit?

Een bedrijfsidentiteit is letterlijk de identiteit van een bedrijf/merk. De identiteit komt vanuit de doelen van het bedrijf, het personeel, de visie, de missie en hoe het bedrijf zich positioneert. De bedrijfsidentiteit wordt door de personen achter het bedrijf gevormd.

Wat zegt uw bedrijfsidentiteit over uw merk/bedrijf?

Om te zorgen voor een goede positionering in de markt, is het belangrijk om de concurrentie in kaart te brengen. Heeft u een vernieuwd product/dienst of is er veel concurrentie? Na het in kaart brengen van de concurrentie wordt er gekeken naar het onderscheidende vermogen van uw bedrijf/merk (Unique Selling Point). Zorg dat uw onderscheidende vermogen concurrentie overtreft. Voorbeelden van hoe bedrijven zich weten te onderscheiden zijn lage prijzen, unieke designs, functionaliteit, korte levertijd, hoge kwaliteit, klantonderhoud, functionele en emotionele benefits en andere gunstige voorwaarden.

Hoe creëren wij een sterk bedrijfsidentiteit?

Bij het creëren van een bedrijfsidentiteit wordt er rekening gehouden met verschillende componenten die belangrijk zijn voor uw bedrijf.

  • missie: wat is het doel van uw bedrijf?
  • visie: wat is uw toekomstperspectief
  • brand language: met welke toon communiceert u naar stakeholders?
  • target audience: wie is uw doelgroep?
  • design style: wat zijn de visuele elementen van uw bedrijf?
  • deliverables: hoe zien uw logo, website en campagnes eruit?
  • creating awareness: wat doet u voor naamsbekendheid?

Als u deze componenten heeft vastgesteld is het werk nog niet afgelopen. U moet nu zorgen voor brand awareness. Uw doelgroep moet uw bedrijf kennen en het idee hebben dat er geen ander bedrijf is wat hetzelfde product verkoopt. Als u bijvoorbeeld wanten verkoopt en uw merk heet Mopsies. Dan wilt u dat Mopsies het eponiem is voor wanten.

Merken als CocaCola, Apple’s Ipone en Spa zijn voorbeelden van eponiemen voor cola, de mobiele telefoon en het water dat u in een restaurant bestelt.Om te zorgen dat u in dit rijtje beland, geven wij u aantal tips mee.

  1. Werk aan uw USP: Ga op zoek naar wat uw bedrijf uniek maakt en beter maakt dan de concurrentie.
  2. Denk aan SEO en SEA: Optimaliseer uw website voor zoekmachines.
  3. Wees online en offline actief: Promoot uw product overal en zoveel mogelijk. Tot in zekere mate natuurlijk, zodat er geen onnodige irritaties ontstaan.
  4. Wees controversieel: Zet een merk neer met lef en durf anders te zijn.
  5. Huur influencers in: Anderen met veel volgers, zorgen dat u ook meer volgers krijgt.
  6. Wees herkenbaar en waardevol voor uw doelgroep: Zorg dat uw doelgroep iets heeft aan uw product en merk. Ze moeten niet meer zonder uw product en merk kunnen.

Op zoek naar de perfecte bedrijfsidentiteit?

Green Creatives helpt u graag deze te realiseren.

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Vraag vrijblijvend
een offerte aan of stuur ons een whatsapp op +31641033796

Andere gerelateerde artikelen