Het vinden van een ‘hot niche’

Het vinden van een niche, het lijkt zo makkelijk. Toch blijkt in de praktijk dat veel ondernemers het lastig vinden het kaf van het koren te scheiden. In hun enthousiasme willen ze te veel, pakken ze hun ideeën te groots aan. Het bekende spreekwoord luidt: ‘Shoot for the stars’, maar veel verder kunt u er als ondernemer niet naast zitten. Wanneer u tegen iedereen praat, is er niemand die echt naar u luistert. U drijft weg van de klanten die u wilt bereiken. De oplossing is het vinden van een niche. In deze blog leest u hoe u dat kunt doen, en waar u rekening mee moet houden.

Hoe vindt u een goede niche

De voordelen van een nichemarkt hoeven eigenlijk niet meer besproken te worden. Minder concurrentie, sneller bovenaan in Google, een hogere conversiegraad; het is ons allen welbekend. Waar het om draait is dat u deze markt snel kunt aanspreken en dat u weet of uw idee levensvatbaar is. Het vinden van een niche markt begint met één simpele vraag: wie wil ik totaal niet als klant? Jonge ondernemers proberen vaak een zo groot mogelijk publiek te bereiken, maar dat is een gevaarlijke valkuil. Door vooraf te bepalen wie er níet in het plaatje past, weet u waar u zich wél op moet richten. U kunt dan bepalen wat de problemen zijn van uw doelgroep: waar zijn zij naar op zoek, maar wordt nog niet geleverd door de andere aanbieders op de markt? Met andere woorden: waar zit het gat dat u kunt opvullen?

Het vinden van uw niche Green Creatives

Valt er voldoende winst te behalen?

Onderzoeksbureau McKinsey deed een aantal jaar terug onderzoek naar de verdeling van de markt. De onderzoekers gebruikten de analogie van een weiland om te beschrijven hoe ondernemers een plekje veroveren in de sector. De koeien -de ondernemers- graasden stuk voor stuk op hun eigen plekje. Ze bleven echter wel allemaal dicht bij elkaar. Waarom? Omdat de randen van het weiland niet bezaaid zijn met gras, maar met koeienvlaaien. Met andere woorden: zoek naar een niche waar klanten echt naar op zoek zijn. U kunt dat bijvoorbeeld doen door te kijken naar Google Trends, of Google Alerts. U krijgt dan een goed overzicht van de verschillende zoektermen die mensen dagelijks gebruiken. Wilt u beginnen in een sector, dan is het altijd verstandig om te bekijken waar het publiek naar op zoek is. Een succesvolle onderneming lost problemen op en dat leidt tot winst, niet andersom.

Het vinden van uw niche Green Creatives

Niche vinden met de 8 K’s

Voor het vinden van een niche moet u antwoord geven op een aantal vragen. Deze vragen worden ook wel de 8 K’s genoemd. Eerst moet u beslissen of de nichemarkt bij u past en of u daar genoeg expertise voor heeft. Daarna is het zaak om te onderzoeken of deze niet te breed is, of u niet nog verder kunt specialiseren. U kunt dat oefenen: bestudeer de pen die u dagelijks gebruikt. Mooie kleur heeft hij, of niet? Bekijk nu het puntje, dat is de deelmarkt. Maar is er op het puntje nog iets te zien, kunt u nog een stap verdergaan? Verder moet uw niche zoals gezegd een probleem oplossen en moet het idee winstgevend zijn. Een cruciaal punt is ook of de nichemarkt verder kan groeien. Zit er toekomst in, of is het slechts een tijdelijke ‘hype’. Tot slot is het belangrijk dat u goed gevonden kunt worden via zoekmachines en dat u voldoende leveranciers kunt vinden binnen de deelmarkt. Loop al deze vragen goed na en probeer daar sluitende antwoorden op te vinden. Bent u ook benieuwd naar de beste niche voor u?

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search