Het nut van content mapping

Content mapping

Je bent al tijden bezig met het ontwikkelen van een nieuw product. Na dagen lang te hebben gezwoegd, aangepast en herzien vind je het eindelijk mooi genoeg om de eerste foto’s online te zetten. Met spanning wacht je af hoeveel likes, comments en tweets je krijgt. Na een paar likes merk je dat je onderaan de news feed staat en de uren werk niet hebben geleid tot het gewenste effect. Toch nog maar een keer delen voor een extra beetje bereik? Met content mapping kan je ervoor zorgen dat je foto, filmpje, interview of nieuwsbericht langer en duidelijker wordt gezien door je doelgroep.Uit onderzoek is gebleken dat de koper anno 2014 gemiddeld zes stukken content consumeert tijdens het koopproces. Door content over een product op de juiste manier aan te bieden kan je dus meer producten verkopen.

Mind mapping

Content mapping is afgeleid van mind mapping. De techniek van het aan elkaar linken van woorden met een onderling verband rondom een centraal thema. Mind mapping helpt je bij het opdoen van nieuwe creatieve ideeën en het vinden van nieuwe verbanden. Net als bij mind mapping kan content mapping worden ingezet om nieuwe verbanden te ontdekken tussen verschillende communicatiekanalen. Iedereen wordt namelijk op een andere manier geprikkeld. De één wordt geraakt door mooi design, de ander wordt bereikt door een informatieve nieuwsbrief. Content mapping geeft je inzicht in het optimaal gebruiken van je communicatiekanalen en het daarmee bereiken van je doelgroep.

Content mapping in 6 stappen:

Leer je doelgroep kennen.

Door te begrijpen wie de doelgroep van jouw bedrijf of onderneming is kan je erachter komen waar ze naar op zoek zijn. Door content die je plaats hierop af te stellen is het makkelijker om deze mensen aan te spreken.

Wat is de boodschap?

Probeer bij het ontwikkelen van content na te denken over de boodschap. Wat moet zijn blijven hangen nadat mensen het stuk hebben gelezen of gezien?

Wat wil je bereiken?

Wat is het doel van je content? Wil je ervoor zorgen dan lezers overgaan op de aanschaf van een product? Wil je mensen informeren of moet het stuk educatief zijn? Door na te denken over het doel van het stuk content is het eenvoudiger om de juiste toon te gebruiken.

Bepaal de communicatiemiddelen

Je weet nu wie jouw doelgroep is, de boodschap die je wilt meegeven en het doel van het stuk content. Nu is het belangrijk om de juiste communicatievorm te kiezen. Bij een educatieve tekst werken ondersteunende afbeeldingen beter, een promotioneel filmpje werkt beter bij het verkopen van een product of dienst.

Kies de juiste kanalen

Waar je op Facebook een iets informelere toon kan aanhouden, werkt een formelere toon op de website van jouw bedrijf beter. Bedenk van te voren welke kanalen je gebruikt om welke boodschap te versturen.

Communiceer op verschillende tijdstippen

Het is niet nodig om alle content in één keer te communiceren. Door verschillende tijdstippen en verschillende kanalen te kiezen bereik je het grootste publiek. Bij het ontwerpen van een nieuw product kan je bijvoorbeeld gedurende het ontwerpproces al een ‘sneak preview’ online zetten om jouw doelgroep kennis te laten nemen van de bezigheden van jouw bedrijf.

Meer dan alleen content mapping

Een succesvolle marketing strategie is natuurlijk veel meer dan alleen content mapping. Net als een professionele website of een mooie huisstijl is content mapping is maar een deel in het gehele proces. Green Creatives kan ook jouw bedrijf helpen om je doelstellingen te behalen. In strategie sessies gaan we op zoek naar de beste strategie voor jouw bedrijf. Met de juiste branding en de daaruit voortvloeiende reclamecampagne en marketingstrategie helpen wij om de doelen van jouw bedrijven te behalen. Meer informatie over hoe wij te werk gaan?

Benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor uw bedrijf?

Bekijk dan snel ons portfolio of neem contact op met onze online specialisten.

Recent Blog Posts
Tags

Bezoekadres
Overtoom 141 Loft
1054 HG Amsterdam
The Netherlands

Emailcontact
algemene vragen
info@greencreatives.nl
offerte@greencreatives.nl

Telefonisch contact
tel +31 (0) 20 737 03 46
whatsapp +31 (0) 6 410 33 796
skype greencreatives

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search