Het belang van een goed lettertype
Heeft u al een keer stilgestaan bij het begrip bedrijfsidentiteit? En hoe belangrijk deze is? Is uw merk te vergelijken met een merk als Hema of Bijenkorf? En heeft u goed nagedacht over de identiteit van uw bedrijf of bent u begonnen zonder vooraf grondig onderzoek te doen?
Leesbaarheid van de tekst
Het lettertype van een tekst heeft in de eerste plaats invloed op de vormgeving van de letter. Dat herkennen we allemaal: iedereen ziet het verschil tussen een tekst geschreven in Arial, of een tekst in Verdana. De vorm van een letter is soms erg belangrijk, bijvoorbeeld bij het ontwerp van een logo, maar in een lopende tekst is dat minder van belang. In een gewone tekst draait alles om leesbaarheid. Die leesbaarheid wordt bepaald door twee dingen: spatiëring en herkenbaarheid. Spatiëring heeft te maken met de afstand tussen verschillende woorden. De spatiëring bepaalt dus ook de hoeveelheid woorden op één regel, en de afstand tussen regels. Herkenbaarheid legt de nadruk op de letters zelf. Hoe duidelijk zijn de verschillende letters waar te nemen? Hoe meer ruimte per letter, hoe duidelijker de tekst wordt.
Een leesbare tekst verkoopt
Maar waarom bent u als ondernemer op zoek naar leesbare teksten? Dat heeft alles te maken met conversie. Een goed leesbare tekst brengt meer geld in het laatje dan een onleesbare tekst. Dat is heel logisch: wanneer een lezer een tekst niet uitleest, komt het doel van de tekst niet over. Het product wordt niet verkocht, of de dienst wordt niet geleverd. Uit onderzoek is gebleken dat teksten die aan bepaalde eisen voldoen, gemiddeld het best verkopen. Het is belangrijk om een goed lettertype te bepalen, maar ook dat de zinnen in de tekst een prettige lengte hebben. De paragrafen moeten duidelijk van elkaar verschillen en er moet voldoende contrast op de pagina zijn. U moet hier als ondernemer zelf mee aan de slag. Er bestaat geen universeel pad naar succes!
Beoordeling van uw site
De leesbaarheid van uw site draagt bij aan haar beoordeling. Een website met handgeschreven teksten wordt over het algemeen een stuk slechter beoordeeld dan een tekst in Calibri. Dat heeft tot gevolg dat een leesbare tekst meer conversie genereert dan een persoonlijke tekst. Opvallend niet? Het wordt nog leuker: het blijkt dat een ‘opvallende’ letter wel langer blijft hangen bij de lezer. Het lijkt dus zaak om een lettertype te bepalen dat aansluit bij de functie van de tekst. Een makkelijk leesbare tekst voor het verkopen van een product en een persoonlijke aanpak voor het overbrengen van informatie. Wilt u weten welk lettertype bij uw bedrijf past?
Benieuwd wat typografie voor uw bedrijf kan betekenen?
Vraag een offerte aan.