< Terug naar blog

De psychologie achter uw bedrijfsidentiteit: hoe bepaalt u uw logo

Auteur foto

In dit artikel

Editor's Picks

Jouw visie, onze expertise. Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte aan.

Bepalen bedrijfsidentiteit: psychologie achter uw logo

Vraag een ondernemer naar de kernwaarden van zijn bedrijf en u krijgt een heel specifiek antwoord. Vaak zit daar een gedachte achter, een bepaalde visie op de wereld, of een eigen doel dat men wil bereiken. Ieder bedrijf heeft dus een bedrijfsidentiteit, maar waar het vaak stokt is bij de grafische weergave daarvan: het logo of de huisstijl. Waarom maken ondernemers zich daar zo makkelijk vanaf? Het Griekse woord ‘logos’ betekent letterlijk ‘woord’. U kiest dus in feite één woord om uw bedrijfsidentiteit te bepalen; daar mag u best eens over nadenken.

Het verhaal achter uw bedrijfsidentiteit?

Wat zegt uw logo over de professionaliteit? Welk verhaal vertelt uw huisstijl aan een potentiële klant? Het lijken misschien opmerkelijke vragen, maar achter elk populair ontwerp zit een uitgedachte psychologie. Het eerste wat een grafisch ontwerper leert, is dat een logo simpel moet zijn. Vooral niet te druk en zonder al te veel poespas. Dat heeft een belangrijke reden: voor de onwetende kijker heeft ieder gedeelte van het logo met het bedrijf te maken. Zowel het logo als de huisstijl bepalen dus –min of meer onbewust- de achterliggende bedrijfsidentiteit. Als ondernemer is het belangrijk om dat in te zien. Alles in het logo wat betekenis kan geven, zal dat ook geven. Hoe meer tijd u besteedt aan het perfectioneren van het logo, hoe duidelijker dat logo uw bedrijfsidentiteit naar voren brengt. U heeft dan meer controle over de interpretatie van

Wat zegt een kleur?

Aan verschillende kleuren zijn van oudsher bepaalde eigenschappen verbonden. Rood bijvoorbeeld staat voor passie, energie of romantiek, terwijl oranje symbool staat voor innovatie, creativiteit en denken. Zwart staat voor kracht, degelijkheid of de dood, terwijl blauw gevoelens oproept van zelfvertrouwen en integriteit. Het is niet meer dan logisch om de gedachte achter een kleur mee te nemen in het denkproces. De Amsterdamse wallen kiezen voor rood, niet voor maagdelijk wit. Toch moet u hier als ondernemer ook niet in doorslaan. Het is bijvoorbeeld onverstandig om allerlei kleuren te combineren, ook al staan deze los voor verschillende kernwaarden van uw bedrijf. Kies voor één of twee kleuren en houd daaraan vast. Naast kleur speelt ook vorm een cruciale rol bij het bepalen van de bedrijfsidentiteit. De iconische M van McDonald’s, of het paard van Ferrari zijn daarvan sprekende voorbeelden.

Het onderzoek van Green Creatives

Green Creatives houdt rekening met de betekenis van een logo. We gaan samen met onze klanten op zoek naar hun eigen stijl, maar houden daarbij ook rekening met de achterliggende psychologie. Vorm en kleur komen uitgebreid aan bod. We praten zowel over combinaties, als over losse kleuren en hun invloed op uw bedrijf. Bij het vaststellen van een huisstijl mag deze dialoog absoluut niet ontbreken. Het team doet daarnaast onderzoek naar een geschikt logo met de juiste accenten. Dit onderzoek gebeurt altijd in goed overleg. Uw inbreng is daarbij van onschatbare waarde. Zo weet u zeker dat ieder aspect aansluit op uw bedrijfsidentiteit. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact op of kijk naar de logos die wij voor klanten gemaakt hebben.

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Vraag vrijblijvend
een offerte aan of stuur ons een whatsapp op +31641033796

Andere gerelateerde artikelen