De beste WK marketing: commercials

Het WK voetbal staat voor de deur en dat is voor grote merken een perfect om uit te pakken met een grootse reclamecampagne. Alle bier en sportmerken lanceren rond deze tijd indrukwekkende of grappige reclames. Niet voor niet is sinds dit jaar het zogenaamde ‘Super Dutch-blok’ ingevoerd tijdens de eerste WK wedstrijd van het Nederlandse elftal tegen Spanje. Tijd om eens te kijken welke reclames nou het best opgepikt worden.

Dure grap

De kosten voor een reclamespotje lopen dit jaar hoog op. Voor een reclamespotje tijdens de rust van Nederland-Spanje leggen bedrijven een recordbedrag van 6.666 euro per seconden neer. Dat komt neer op 200.000 euro voor een reclamespotje van 30 seconden. Naast de kosten voor spotje komen daar de productie kosten, vaak wordt een heel bleek beroemdheden opgetrokken, nog bij. Inmiddels zijn de eerste bedrijven die dit astronomische recordbedrag willen aftikken al bekend, Sunweb en Bavaria.

In een eerder blog hadden we het al over inhakers. Nu het WK op het punt staat om te beginnen bekijken we welke merken nou goed hebben ingehaakt en welke merken toch tekort schieten. Hieronder een overzicht van reclames die zeker de moeite waard zijn.

Bavaria Holándress

We trappen af met de nieuwe Bavaria commercial. Na het succes van de Bavaria jurkjes tijdens het WK in Zuid-Afrika is Bavaria terug met de Holándress. Een Braziliaans getint jurkje, aan de ene kant oranje, inside-out als Braziliaanse salsa jurk. Wat ons betreft erg leuk gevonden.

Heineken, vier de oranjekoorts!

Heineken kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Het populaire biermerk pakt dit keer groots uit waarin een Braziliaanse carnavalsoptocht verstoord wordt door een oerhollandse praalwagen met alle gevolgen van dien. In de commercial zit vol met memorabele Nederlandse gebeurtenissen.

Nike Football: Winner stays

Nike heeft een naam hoog te houden wat betreft WK commercials. In Zuid-Afrika had Nike in de WK finale een commercial van een recordtijd van 3 minuten. Nu komen ze met een meer dan 4 minuten durende commercial vol bekenden voetballers en spektakel. Het filmpje laat de grote droom van veel jonge voetballers zien. Spelen tegen beroemde sterren als Cristiano Ronaldo en Zlatan in een uitverkocht stadion met 75.000 uitzinnige fans.

The dream: all in or nothing door Adidas

Adidas komt met een imposante commercial waarin je verschillende topvoetballers ziet dromen over het WK.

Het WK lied ‘Nederland wordt kampioen’ door Jan Smit en Johnny de Mol.

Een Nederlands WK lied mag natuurlijk niet ontbreken in Brazilië. Na het grote succes van Viva Hollandia van Guus Meeuwis zijn nu Jan Smit en Johnny de Mol verantwoordelijk voor deze meezinger.

Bij een EK of WK hoort een speciaal geschreven lied.

Na het succes van Viva Hollandia is er een schat aan artiesten die voor dit WK een nummer hebben opgenomen. Onder meer Gordon, Gerard Joling, Johnny de Mol & Jan Smit, Renée Froger, de Vengaboys en Dries Roelvink hebben de afgelopen tijd nummers gelanceerd. Dries Roelvink zelfs 2. Johnny de Mol & Jan Smit aan het langste eind te trekken. Gek genoeg kost een reclamespotje in de finale van het WK ‘slechts’ 117.000 euro. Goedkoper dus dan tijdens de eerste wedstrijd. Zou de STER niet zoveel vertrouwen hebben in Oranje tijdens het WK? Ben jij leuke reclamespotjes tegen gekomen die de moeite waard zijn? Post ze hieronder, we zijn benieuwd!

ico-ques

Heeft u een vraag?

We’d love hearing from you. Give us a call
and we can chat about your needs.

ico-quote

Offerte aanvragen

See for yourself how Green Creatives
can make your life easier.

ico-book

Gratis e-book ontvangen

Sign up for free today and discover what you need to know about advertising agencies