Call to Action die werkt: 3 sleutelprincipes

Wat is een Call to Action?

Call to Actions (CTA) leiden mensen naar het uiteindelijke doel van je website. Waar het allemaal om draait. In veel gevallen zijn het buttons waarop je kan klikken die je naar het doel brengen. Voorbeelden zijn de welbekende, opvallende sign up of klik hier buttons. De buttons moeten je overhalen om op ze te klikken. Je wilt er ook op klikken want anders mis je misschien wel een unieke kans of prijs. Naast de opvallende buttons zijn alle elementen die een reactie van de internetter vragen eigenlijk Call to Actions.Door CTA’s kan je gemakkelijk en overzichtelijk door een website surfen en leiden je behoedzaam naar het doel van de website. Dat is ook nodig want zonder een duidelijk doel trekt je website immers geen bezoekers aan.

Call to Action

Indeling

Het eerste belangrijke sleutelprincipe is de indeling van je website of webshop. Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar het gedrag dat mensen vertonen als ze voor het eerst op een nieuwe website komen. Waar wordt als eerst naar gekeken en hoe lang? De belangrijkste informatie van je website wil je natuurlijk op de punten plaatsen waar veel naar wordt gekeken.

F-patroon

Jakob Nielsen heeft onderzoek gedaan naar het kijk gedrag van mensen zodra ze op een nieuwe website komen. Door met een eye tracking systeem te meten waar en hoelang mensen ergens naar kijken is het F-patroon ontstaan. Zoals je hieronder kan zien kijken mensen op verschillende website allemaal in een F-patroon naar een website.

eye tracking website

Het F-patroon geeft ons de volgende informatie:
• Zet de belangrijkste informatie op de plek waar lezers het langst naar kijken
• Minder belangrijke informatie kan op de minder populaire spots
• Mensen lezen niet, er wordt meer gescand

Kleurgebruik

Kleuren oefenen, vaak onbewust, invloed uit op onze gemoedstoestand. Het kan ons kalmeren, een veilig gevoel geven of juist alert maken. Door het kleurgebruik in het dagelijks leven om ons heen koppelen we specifiek emoties aan kleuren. Rood verhoogt je bloeddruk en hartslag en het maakt je alert. Dit komt deels doordat stoplichten en stopborden ook rood zijn. Misschien is het daarom wel dat vrouwen graag rode lippenstift dragen.

Het onderzoeksbureau KISSmetrics heeft de effecten die kleuren op ons hebben in een infographic gezet.

infographic colors

Luxe, spanning, romances. Door kleuren te gebruiken in CTA’s kan je lezers onbewust vertellen wat de CTA gaat bieden. Het is lastig voor te stellen maar alleen het veranderen van kleur kan al enorme invloed uitoefenen op je website prestaties. Denk voor het plaatsen van een CTA goed na over het doel ervan en wat je wilt uitstralen naar de mensen.

Woordkeus

Het laatste sleutelprincipe is woordkeus. Je kunt mensen altijd op meerdere manieren benaderen maar waarom werkt het ene zinnetje nou beter dan het andere? Er zijn verschillende tools die kunnen worden ingezet om ervoor te zorgen dat je de juiste toon aan slaat. Hieronder is een lijstje van tools waarmee je klanten effectiever kan benaderen.

• Benader bezoekers van je website persoonlijk (Hoe kunnen wij jou helpen?)
• Laat merken dat het urgent is (Onderneem actie voor het te laat is)
• Een tijdelijke actie of tijdelijk aanbod (Alleen deze week 10% korting)
• Benadruk het gezamelijk belang (Samen succesvol)